Ofte stilte spørsmål

Her får du svar på de mest stilte spørsmålene

Hvem kan opprette en sparekonto?

Du må ha norsk personnummer og BankID for å opprette en sparekonto.

Jeg har norsk personnummer og BankID, men er bosatt utenfor Norge

Du kan starte en registreringsprosess, men er du bosatt utenfor Norge er vi pliktige til å innhente en ekstraordinær kundeerklæring med skatteinformasjon fra deg før kontoen din settes aktiv. Myndighetene krever at erklæringen er komplett utfylt og signert. 

Vennligst skriv ut kundeerklæringen, fyll inn alle felt, deretter signer for hånd og returner som PDF via nettbanken etter at du har registrert deg som ny kunde. Er du ikke skattemessig hjemmehørende i bostedslandet bes det om forklaring på hvorfor dette er tilfelle. Vi vil sende deg en bekreftelse når din konto er aktiv og klar til bruk.

Har du spørsmål kan disse rettes til info@mmbank.no.

Tilbyr dere sparekonto til bedrifter?

Vi tilbyr ikke sparekonto til bedrifter.

Hvordan oppretter jeg en sparekonto?

For å bli kunde hos Maritime & Merchant Bank ASA velger du Hvordan bli kunde. Avtalevilkårene må signeres og bekreftes elektronisk med BankID. Kontonummer og tilgang til nettbanken blir opprettet automatisk.

Hvordan overfører jeg penger inn / ut fra min konto?

For å foreta innskudd betaler du inn til kontonummer 15035264474 og bruker ditt kontonummer hos oss som KID. Dette nummeret består av 11 siffer og begynner på 8348.

Ønsker du å ta ut penger fra din sparekonto logger du deg inn i din nettbank hos oss og velger Betalinger i menyen til venstre.

Betingelser

Se vår prisliste for gjeldende betingelser.

Betalingsfrister

Ved uttak må beløpet legges inn før kl. 13:00 for at det skal godkjennes ut av oss samme dag. Deretter tar det 1 til 2 virkedager før det er på mottakerkonto. Uttak etter kl. 13:00 fredag blir godkjent ut mandag, og man har da renter hos oss over helgen.

Hvordan avslutter jeg min konto?

Grunnet innskjerpede sikkerhetskrav bes det om at henvendelse som omhandler terminering av konto blir sendt via nettbank. Logg inn og velg Post i menyen til venstre, deretter Kommunikasjon. Her har du mulighet til å lage en ny melding til oss.

Først må du ha overført innestående beløp til konto i annen bank. Når dette er gjort sender du melding via nettbanken der du informerer om at du terminerer din konto samt oppgir kontonummer for overføring av opptjente renter.

Hvordan øker jeg beløpsgrensen for uttak?

Ved opprettelse av konto er det satt en standard beløpsgrense for uttak på NOK 25 000. For å endre denne logger du deg inn i din nettbank hos oss og velger Innstillinger i menyen til venstre, deretter Betalingsoppsett. Endringen må godkjennes ved å signere med BankID.

Når kapitaliseres renten?

Renten kapitaliseres årlig og godskrives 1. januar. Rentes rente betales på kapitaliserte renter.

Hvor finner jeg opptjente renter?

Du finner oversikt over opptjente renter i din nettbank under Kontodetaljer i menyen over kontoen din. 

Hvordan blir jeg varslet om renteendring?

En renteendring på eksisterende produkt varsles til kunder som har produktet via nettbanken. Eventuelle varsler finnes under Post og Kommunikasjon fra banken.  I tillegg oppdateres våre prislister. Vi har 8 ukers varslingsplikt til eksisterende kunder ved negativ renteendring.

Medlemskap i Bankenes Sikringsfond

Maritime & Merchant Bank ASA er medlem av Bankenes Sikringsfond. Dette innebærer at du er dekket av de innskuddsgarantier som gjelder for norske banker.  For tiden er garantien på NOK 2 000 000 per kunde.

Hvordan behandler banken personopplysninger?

Ytterligere spørsmål

Hvorfor brukes mitt kontonummer som KID?

Maritime & Merchant Bank ASA er ikke medlem av Norwegian Interbank Clearing System.  Dette er vanlig for mindre banker, og særlig for banker som ikke er en fullservice bank (tilbyr ikke kort, lån til privatpersoner, kontantuttak/innskudd). Grunnet dette bruker vi DnB Bank ASA som vår partnerbank (oppgjørsbank).

Jeg har startet en registreringsprosess, men kommer ikke videre

Dersom du har blitt avbrutt under registreringen og ikke fått signert avtaledokumentene velger du Logg Inn og går rett til Signeringsrom. Signeringsrom finner du helt til høyre på skjermen.

Kan det være flere disponenter på samme konto?

Maritime & Merchant Bank ASA tilbyr ikke disposisjon til flere personer enn kontoeier.

BankID
Vi utsteder ikke BankID, og kan ikke bistå deg med kodebrikke eller passord til BankID. Se ofte stilte spørsmål om BankID.
Kan jeg ha flere konti?

Vi tilbyr kun en konto per person.

Hvor finner jeg kopi av kontoavtalen og generelle vilkår?

Logg inn i nettbanken, velg Post i menyen til venstre, Digitale avtaler, Inngåtte avtaler, Se på avtaler.

 
Hvor finner jeg årsoppgaven?

All informasjon om din konto finnes i nettbanken. Logg inn og velg Post i menyen til venstre, deretter Informasjon fra banken (Brev fra banken).

Jeg har byttet mobilnummer og e-post adresse, hvordan endrer jeg i nettbanken?

Innstillinger i menyen til venstre, deretter Mine opplysninger (Kundeopplysninger). Her kan du endre/legge til mobilnummer samt endre e-postadresse. Det er viktig at banken har dine korrekte kontaktdetaljer til enhver tid.

Jeg har flyttet, hvordan endrer jeg adresse?

Har du byttet adresse må banken informeres. Våre adresselister oppdateres jevnlig mot Folkeregisteret, men skulle det allikevel være noe feil må du kontakte vårt kundesenter via sikker melding i nettbanken. Logg Inn, velg Post i menyen til venstre, deretter Kommunikasjon. Her har du mulighet til å lage en ny melding til oss.

Hvordan retter jeg en klage til Maritime & Merchant Bank ASA?

Du kan sende din henvendelse til info@mmbank.no så skal vi gjøre det vi kan for å hjelpe deg. Føler du allikevel at du ikke får den hjelpen du har krav på, kan du fylle ut klageskjemaet.

Hvordan kontakter jeg banken?

Er du allerede kunde: Logg inn og velg Post i menyen til venstre, deretter Kommunikasjon. Her har du mulighet til å lage en ny melding til oss.

Er du ny kunde kan du sende en e-post til info@mmbank.no.

Noen av sidene i nettbanken består av blå bakgrunn med sort skrift, vanskelig å lese.

Etter innlogging på mobil og PC, via Chrome, skal det være mulig å trykke på et ikon øverst til høyre på skjermen. Det ligner et øye. Dette aktiverer/deaktiverer høy kontrast. Ved aktivering blir det hvit skrift på blå bakgrunn.